Tuesday 28 December 2010

Apek


Ni apek, artis tu. Apek yang aku nak cerita bukan apek ni. Aku tak ada gambar apek yang aku nak cerita ni jadi aku guna gambar apek ni. Boleh gitu?

Semalam aku sampai awal di tempat kerja. Sementara dah pukul 7 pagi, aku lepak dulu dalam kereta dengar panggilan hangit. Masa tu memang banyak kereta masuk nak berebut parking sebab tau-tau saja la parking kat hospital. Mana-mana hospital pun sama saja kondisi tempat parking. Memang kritikal sangat tempat parkingnya. Nak dapat tempat yang baik, kena lah datang awal.Aku dapat port yang baik sikit la semalam.

Masa dah nak dekat masa panggilan hangit tu, aku rasa kereta aku bergoyang. Baikkkk..punya goyang sampai aku rasa kuat la juga. Aku tengok pemandu tu buat derk saja, jalan terus dan kedepan untuk parking ditempat pilihan dia. Tak jadi dengar panggilan hangit sebab aku dah terhangit dah. Keluar kereta, check depan sebelah kanan dan sah, cat kereta aku dah terkeluar. Nampak hitam dah kat depan tu. Bukan banyak, nak minta ganti rugi pun tak berbaloi. Kereta yang langgar kereta aku ni pun plet BCL. Kereta lama. Aku dok agak mesti orang tua yang bawa kereta ni.

Aku tunggu dia keluar dari kereta dia nak minta maaf ke apa ke. Tapi tunggu punya tunggu, tak keluar pun. Akhirnya aku yang kena pergi kat kereta dia. Aku sakit hati sangat bukan sebab dia langgar kereta aku tapi dia dok ulang ayat, tak rasa apa pun, tak rasa apa pun. Maksudnya ialah dia tak rasa pun kereta dia bergoyang, aku yang saja reka cerita. Malahan lepas dia langgar aku tu, aku hon lagi. Kuat pulak tu.

Memang apek yang bawa kereta tu. Mungkin salah seorang pesakit. Mungkin umurnya dah dekat 70 tahun. Telinga pun dah kurang pendengaran, mata pun dah tak berapa nampak. Aku faham tu tapi janganlah dok ulang ayat tu. Aku sakit hati. Apa salahnya ikut aku dan tengok macam mana keadaan kereta aku.Minta maaf saja la walaupun dia lebih tua. Tak salah pun dan aku pun tak rasa marah atau apa. Tapi dia dok ulang ayat tu dekat 20 kali. Huh, sungguh sakit hati. Seolah-olah aku yang mereka cerita dia langgar kereta aku. Aku juga faham sesetengah manusia ni bila dia lebih berumur, susah dia nak mengaku kesalahan. Tak kisah pun benda tu, sebab dia apek, memang wajar aku menghormati orang tua sebab nanti aku pun akan tua macam tu kalau panjang umur. Aku sakit hati sangat sebab dia tak mau mengaku.

Kat P.Pinang ni istimewanya kat HPP, banyak sangat apek dan anya yang memandu sendirian. Bahaya betul sebab sesetengah tu bawa kereta sesedap hati. Mungkin mereka pemandu lama tapi bila dah tua, kena ingat la walaupun mereka pemandu yang cekap, seperti yang aku kata tadi penglihatan dah kurang, pendengaran pun dah kurang, jadi please la lebih hati-hati. aku harap bila umur aku 60-70 tahun aku tak perlu lagi memandu sendiri. InsyaAllah.

No comments: