Wednesday 23 July 2014

Ayah lagi

Nah, ambik buku bank ayah, simpan. Simpan semua. Ok, meh nak simpan. Eh, ayah, mana pi RM43000 ni. Ayah kata ayah ambik untuk bayar harga tanah. Ooo...ok.

Malamnya saja selepas balik dari rumah ayah, 5 kali ayah called minta balik buku bank dia. Ayah dah lupa yang dia minta aku simpan. Mulala fikiran negatif timbul. Agaknya ayah kena hasut sebab nanti dalam akaun yang sama ayah akan dapat lagi duit yang banyak.Aku dah cakap, dalam akaun ayah cuma ada 200 ringgit saja yah...Ayah nak ambik apa? Buat penat pergi bank saja, lagipun ayah bukannya kuat pun. Dia nak juga. Katanya 50 ringgit pun dia nak pi ambik juga. Ayah ni dah kenapa?

Malam tu, aku called semua adik beradik ajak balik esoknya. Nak tahu kemana duit ayah yang banyak tu pergi. Bagitau isteri baru ayah suruh tunggu dan kami nak tengok buku bank dia dan anak dia.

Esok masa kami semua balik, isteri ayah tiada dirumah. Entah kemana. Kami tunggu dan tunggu. Sementara menunggu kami berbincang dengan ayah. Lepas tu baru dia ingat dia dah masukkan duit tu kedalam akaun isteri dia. Dia dah berlembut dengan aku dan minta aku terus simpan buku dia. Dan aku tak bagi balik la buku tu. tapi sungguh tak disangka-sangka, dengan keadaan dia yang tak larat dan keletihan tu dia masih boleh sergah dan marah adik beradikku yang lain termasuk aku sekali. Sedih kerana dituduh tak jujur dengan harta aruah ibuku sedangkan aku apa pun tak dapat hatta sehelai kain batik atas alasan aku tak jaga ibu yang sakit. tapi bila tiba bab barang kemas ibu, ayah tuduh aku pun tak jujur. Aku tak pernah tengok pun barang kemas  ibu, tak tau pun apa yang ibu ada dan tak pernah pun aku menuntutnya dari adik beradikku yang lain. Biar la mereka tak betul pun, itu antara mereka dengan tuhan tapi aku sedih bila kena tuduh aku tak jujur sebab ambil barang kemas ibu tanpa serahkan pada ayah.Ayah, ayah...pelupa sungguh dia sekarang. Duit pun dah tak ingat kemana dia letak, inikan pula benda lain.

Semuga Allah pelihara ayahanda ku dari sebarang niat jahat manusia terutama yang dekat dengannya.


1 comment:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)