Saturday 16 October 2010

Merayau satu hari

Pagi tadi macam biasa, bangun awal, masak nasi lemak dengan lauk pauknya untuk tinggal kat Aiman ngan abang. Bawa sikit kat Aliah sebab pagi ni nak ambik dia balik. Mengaruk nanti kalau pergi lambat sebab dia nak balik semalam lagi. Aku dah kena warning dengan babah, tak boleh bawa kereta malam dan hujan. Sudah pasti la kalau aku ambik dia lepas kerja, masa berpatah balik tu dah malam. Oleh itu sebagai isteri yang taat setia kena la dengar cakap suami. Maka pagi ni kami berangkat pagi benar untuk ketempat dia dengan bawa bekal sikit nasi lemak untuk dia makan dalam kereta nanti.

Balik singgah sekejab kat pasar pagi di pekan Changlun. Alahai, aku dah pening tengok banyaknya ulam yang aku tak pernah jumpa kat Penaga ni. Semua pun aku nak angkut. Agaknya nak makan masa mana tu? Esok sehari saja yang boleh masak elok pun. Lepas tu masak la sesenang yang boleh. Minggu depan pula baru masak lagi. Punyalah segala ulam aku beli. Ingat esok aku nak buat nasi kerabu la. Aku beli juga rebung dan jeruk maman yang macam tak sedap saja bau dia. Tapi atas dasar tamak, aku beli juga. Esok nak masak kari rebung dengan daging, nak buat nasi ulam, nak buat laksa johor, nak buat kek, nak buat.....macam-macam la. Akhirnya nanti tengok lah esok apa akan jadi.

Sampai balik kerumah dalam pukul 11 pagi. Masuk sekejab, bagi arahan kat anak-anak apa yang mereka kena buat nanti sementara aku akan keluar lagi dengan babah. Kereta aku yang kemalangan hari tu memang dah diisytiharkan total loss. jadi kami TERPAKSA beli lagi satu kereta sebab dua biji tak cukup. Kereta yang aku guna sekarang memang akmal punya. Jadi dia akan bawa balik ke Sg Buloh 5/11 nanti. Aku patah kaki. By hook or by crook aku mesti cari lagi sebiji kereta.

Maka bermula la misi aku dengan babah merayap kedai kereta pi cari kereta. Bukan kereta idamanku tapi kereta idaman babah. Aku dah terfikir, macam mana aku nak bawa nanti. Agaknya nanti aku kena tukar dengan akmal la. Dah dapat dan dah booking dah. InsyaAllah sebelum bulan depan, kereta tu akan jadi milik kami. Sekarang ni kereta dah bukan jadi barang mewah dah. Ianya dah jadi barang keperluan.

Pergi sana sini sekajab, petang baru sampai rumah. Masuk saja dalam rumah, mulut terus berbunyi. Hampaih nyok punya budak-budak, satu arahan aku pun depa tak ikut. Mula la nak membebel dah. Penat dan letih. Plan nak keluar balik pergi rumah aabng azam untuk tanya kabar kenduri hari tu tapi bila tengok rumah berselerak. terus hilang mood. Babah saja yang keluar dengan akmal.

Malam ni budak-budak nak makan piza. sekejab lagi aku akan buat piza. sementara tu...chao chin chaoooo..

No comments: