Friday 17 September 2010

Raya

Petang raya tu aku buat rendang dan kuah kacang. Ketupat balik ambik kat kampung saja sebab memang tak plan pun nak raya kat rumah kami ni.Penat sebab macam-macam nak kena buat. Aku pi rehat sekejab dan tinggalkan kek dengan pesanan, after sejam tolong tutup suis oven ya.

Bila dah sejam, aku pun dah terlentok. Sayup-sayup dengar suara babah bagitau nak tutup macam mana. Aku jawab, tutup saja la tanpa minta tolong dia bawa keluar kek tu dari oven. Pukul 12 tengah malam baru aku terjaga. Ya Rabbi, kek ku jadi garing dan kering. Kek yang sepatutnya sangat lembab. Tapi bukan pun salah mereka, salah aku juga. Hu...nak nangis pun tiada makna dah.

Malam tu tak jadi balik sebab nak buat lagi kek lain lepas tu. Entah jam berapa aku tidur pun tak tau. Kemas apa-apa yang patut untuk dibawa balik paginya. Macam-macam nak kena kemas. Keknya, kuih rayanya dan macam-macam. Harapnya mak mertua aku puas hati dengan apa yang dah aku buat. Maklum la, dia pun tak punya anak perempuan.

Pagi-pagi lagi kami dah berangkat dari rumah sebab harapkan akan sempat solat raya dikampung. Alhamdulillah, pukul 8 pagi dah sampai. Kat rumah mereka pula aku kena pula buka telinga sebab mak mertua dengan adik angkat suami sedang bertekak. Alahai, pagi-pagi raya ni dah tak syok dah. Kenapa ni? Malas aku nak ambik tau sampai beberapa jam lepas tu baru aku tanya. Benda remeh saja.

Lepas solat raya, balik rumah ayah sekejab. Salam dengan ayah, kemudian keluar kerumah abang. Lepas tu ke rumah makcik, maksu, Bokhori dan pak lang. Habis satu hari raya.Balik semula rumah ayah sebab kakcik dan adik balik pula.

Malam tu mengantuk yang amat sebab malam raya dah tak berapa nak tidur jadi aku tidur dengan kusyuknya tanpa sedar.

No comments: