Thursday 26 August 2010

Hari ke 16



Salam sejahtera. Tak kisahlah berapa orang pun yang masuk sini. Ada aku kesah...Alalalala...kisah la juga tapi tak apa sebab blog ni pun untuk sesuka hati aku kan?

Pagi tadi masa sahur, tak jadi la pula buat roti jala cecah kari ayam sebab semalam aku masak nasi secawan pun tak habis untuk kami bertiga.Kalau pagi ni aku buat roti jala, alamat, nasi tu masuk fridge entah bila tahun la nak makan balik sebab budak-budak ni bukan nak nya benda perangat dua tiga kali ni. Jadi dengan kreatifnya ( ceh...macam la aku sorang yang kreatif) aku pun buat nasi goreng.

Aku tau Aiman ngan abang mesti punya akan makan sebab inilah nasi goreng yang paling ringkas dan mudah yang depa suka. Nasi goreng telur. Hanya campak telur 2 biji dalam kuali dengan minyak panas, kacau bagi hancur, masuk nasi, kacau. Lepas separuh jalan, masuk garam, kacau lagi hingga kering sikit nasi tu. Angkat, hidang dan habis semua. Itu la yang mama suka. Tak membazir langsung. Maklum la beras sekarang ni kan ke mahal. Kena habiskan juga nasi walau macam mana pun. Cari juga idea nak masak.

Pagi tadi aku bangun panaskan lauk dan tak tambah dah lauk lain sebab yang berbuka tu banyak lagi.Buat nasi goreng kemudian kejutkan budak-budak dua orang tu makan. Semalam dah kena marah sebab dah 15 hari asyik dok kejutkan depa bangun saja tanpa ada inisiatif nak bangun sendiri,pagi tadi Alhamdulillah, senang budak-budak tu bangun. Sambil-sambil tu sebab semalam tidur agak awal sikit, aku tengok balik ulangan drama entah apa nama entah yang sungguh syahdu tu.

Alahai, pelakun dia sungguh pandainya berlakun dan Elly Suriati tak pernah menghampakan. Eira Syazira pun aku suka juga kalau dia berlakun. Hebatnya semua pelakun termasuk pelakun kanak-kanak terutama yang kecik tu sungguh-sungguh la berbakat. Kalah adik Mia.Superb, Zarina Zainoordin, menyampah gila aku kat dia. Gedik la sesangat. Macam tak nak drama ni habis cepat-cepat. Suka sangat.

Pagi ni aku plan nak buat kuih raya. Entah jadi entah tidak. Sebenarnya aku nak buat yang orang tempah dulu sebab aku punya senang sikit. Sesuka hati aku la nak buat bile pun. Orang tempah kenalah ikut masa depa. Aku sebenarnya bukannya rajin sangat pun dan bila orang tempah sangat-sangatlah membebankan kepala otak aku tapi tak sanggup aku berkata tidak pada mereka.Ini betul-betul menyusahkan diri sendiri.

No comments: