Friday 8 February 2008

Masih cuti

Pagi ni aku panaskan saja bihun semalam dan buat sedikit cucur udang untuk sarapan. Abang dah berhenti kerja, tak larat sebab kerja berat, gaji seciput. Cukuplah untuk dia mencari pengalaman, sebelum dia pergi sambung belajar dan lagi baru dia tahu bukan senang nak cari wang jika setakat itu saja kerja yang dia boleh buat. Muga ianya menjadi dorongan untuk dia lebih berusaha.

Aliah pula dapat tawaran sekolah teknik tapi macam tak berminat saja. Aku nak dia tinggal di asrama dan tumpukan perhatian pada pelajaran. Tahun hadapan SPM dan aku tak mau dia lalai. Di rumah terlalu banyak godaan hinggakan masa untuk belajar banyak dihabiskan dengan TV, music. internet dan games. Aku nak dia tumpukan pada pelajaran dan cuba capai yang terbaik untuk SPM tahun depan.

Aiman seperti biasa, bukannya belajar sangat. Main saja. Susah hati dengan anak sorang ni. Kalau cakap apa-apa, ada saja alasan dia. Fikiran lebih advance dari umur tapi pelajaran hari-hari, ketinggalan. Suka benar dengan aktiviti dan benda-benda yang tak termasuk dalam pelajaran sekolah. Outer space la, kuman dan virus la sedangkan benda tu bukannya ada sampai advance dalam pelajaran dia. Semua tentang benda tu dia tahu. Anak, anak.

Aku sendiri, malam ni kerja, sampai pukul 8 pagi esok, lepas tu sambung lagi sampai pukul 2 petang, lusa kerja lagi, 8 pagi - 8 malam. Aduh, penat la sebab sekarang ni kerja terlampau banyak. Tak tahu bila lagi aku akan dapat rehat 2 hari penuh. Orang lain seronok cuti CNY 4 hari boleh jalan-jalan makan angin, tapi aku terus kat tempat kerja.

No comments: