Thursday 24 January 2008

Bubur Asyura

Dalam 2,3 hari ni, macam-macam pula berlaku. Aliah tukar sekolah. Dah mula hari ni. Tak sampai sebulan kat sekolah baru, dah tukar balik ke sekolah lama. Tak tahan. Tapi aku pun hairan dengan budak-budak sekolah sekarang, samseng tak hengat. Masa aku sekolah dulu,aman saja, tak ada kes buli membuli ni, tak ada komplen apa-apa langsung tapi masa tu tak ramai budak-budak yang terlebih pandai macam sekarang.

Masa tu sekolah kampung, kalau dapat masuk U tu dah kira amat pandai walaupun keputusan tak macam mana pun, tapi sekarang ni budak-budak dah makin pandai dan banyak pula benda tak baik berlaku. Takut aku mendengarnya. Sekarang ni tengok keputusan peperiksaan, macam tak ada pulak yang tak pandai tapi masalahnya, pandai yang merosakkan pun ya juga. Tak boleh lagi nak katakan, sekolah itu rekod tak baik, sekolah ini rekod tak baik sebab aku rasa, semua sekolah mengahadapi masalah displin.

Hari Rabu lepas, kat taman perumahan aku ni, ada gotong royong buat bubur Asyura. Aku baru lepas kerja malam. Pergi sat saja, lepas bancuh semua, aku balik. Mengantuk yang amat. Mandi dan selesaikan apa yang patut, terus tidur. Tapi tak nak pula tidur betul-betul. Babah ada dinner dengan Pengarah dan klik dari KL dan keluar pukul 5 petang dan kebetulan Aliah dan Eman nak ke carrefour, jadi kami keluar sama-sama. Singgah rumah Seha, tengok depa pun baru selesai mengacau bubur Asyura juga. Makan mi kat situ dan bawa budak berdua tu pergi beli barang-barang dapur sikit dan beli apa yang mereka nak.

Balik dah dekat pukul 9 malam. Masa ni baru terasa nak tidur sangat-sangat. Terus bum tanpa sempat bersalin pakaian tapi mata tak berapa nak tidur juga sebab abang belum balik lagi. Abang habis kerja pukul 9.30 malam tapi dekat pukul 11 belum sampai rumah. Nak tidur pun tak senang tapi mata dah tak terlarat nak celik. Sambil pejam mata, sambil aku bertanya samada abang dah balik ke belum.

Pukul 11, babah sampai rumah tapi abang belum sampai. 11 lebih baru abang sampai rumah dan barulah aku tidur dengan aman. Bila dah betul-betul sedar pukul 5 pagi tadi, baru aku perasan yang aku tak bersalin baju. Dan lagi entah siapa called aku malam tadi, tak boleh nak jawab tapi aku dengar Eman cakap, mama tidur.

Pagi adi buat roti john versi aku sendiri sebab Aliah nak sangat makan roti john. 2 biji bagi kat Ana. Pergi hantar Aliah ke sekolah dan terus ketempat kerja. Agak awal juga sampai. Masuk dalam, prepare untuk buat staining tapi bila nak pi buat,tengok ada 3 fluid untuk diproses. Alang-alang dah ada,proses dulu sebab boleh aku hantar esok sekali.

Tengah sebok tengahari, maha pula called nak NIA correlation pula. Aduh, bengang aku ngan dia ni. Kalau nak, dan-dan tu nak. Dah la tengahari nak pi lunch ngan kak ani. Kerah habis segala budak-budak pelatih, minta tolong. Nasib baik, depa OK. So esok akak belanja ya...

Tengahari pi lunch kat hotel UiTm. Ok la juga, tak la mahal bebenor. RM18 satu kepala. Lauk OK. Kak Zan buat jamuan persaraan dan birthday dia. Mewah akak aku sorang ni, hari-hari makan kat sini, Dari sarapan, makan lunch hingga ke makan malam.Dia pulak jenis peramah macam chefWan, senang la dapat rega murah kat sini. Seronok jadi dia, tuhan beri kelebihan itu. Yang aku ni makan kat kantin spital bertahun-tahun pun tak leh dapat rega murah sebab tak peramah. he he he.

Banyak pula menceceh malam ni. Esok kerja malam lagi. Oh ya, malam ni aku goreng bihun laksa. Sedap pulak. Nak makan banyak takut pula malam-malam ni tapi memang banyak aku makan tadi.

No comments: