Monday 22 November 2010

Hari ini

Aidiladha kali ni betul-betul tak meriah. Cuti cuma sehari sebab cuti dah habis tanpa sedar da...Tahun ni tak sempat nak mengikuti ibadah korban tapi nasib baik juga parent mertua buat korban. Boleh juga merasa daging korban.

Balik pagi raya, bawa balik nasi dan lauk dan ketupat aku yang tak best langsung tu. Entah kenapa kali ni ketupat pun tak lemak. Frust giler sebab entah apa-apa la.

Terus kerumah ayah, bagi nasi dan lauk kat ayah dan kak ani. Kesian juga kat mak tiri aku tapi aku masih tak boleh terima sikap dia. Kata babah, berdamai la tapi aku kata aku tak gaduh dengan dia. Aku cuma tak nak cakap dengan dia sebab aku tak suka nanti dia merepek macam-macam.Diam itu lebih baik dari berkata-kata. Aku tak nak tambah dosa walaupun aku tau memang aku berdosa sebab layan dia macam tu. Mak tiri sama juga dengan mak sendiri tapi aku tak boleh terima. Bukan sebab dia kawen dengan ayah aku tapi sebabnya aku bukan anak tiri yang baik.

Lepas balik rumah ayah, kami balik pula ke rumah babah. Rumah kami dekat, tiada masalah langsung nak ke rumah siapa dulu.Duduk sana sampai jam 5 petang dan balik.Sebelum balik Penaga singgah sekejab lagi rumah ayah. Jumpa adik dan kakcik sekejab sebelum terus balik.

Balik rumah semua lapar la pulak. Makan saja apa yang ada. Langsung tak ada kemeriahan raya sebab esoknya dah kerja semula. Jalan sangat lapang sebab ada sekolah dah mula cuti. Kat Penang ni cuti raya haji cuma sehari.

Sampai hari ni semuanya berjalan seperti biasa, cuma setiap minggu aku menunggu Sabtu dan Ahad untuk bangun sedikit lewat dari hari-hari biasa.


Selingan....

Aku kenal dia. Lama juga dia kat tempat aku. Masa mula-mula datang, masih sekolah lagi. Tapi aku ada dengar cerita, dia jadi rebutan kat sekolah. Sexy sejak sekolah. Selalu pakai shorts masa cuci kereta. Budak-budak lelaki selalu lepak depan rumah dia.Tapi aku memang tak rapat langsung samada dengan dia atau famili dia. Mak dan ayah dia pun aku tak tau yang mana satu. yang aku tau ayah dia kerja sama dengan hubby aku.

Bukan apa. Aku pembaca setia blog dia. Dulu dia berlainan agama tapi sekarang dah Islam sebab kawen dengan orang Islam pada nama. Sedih sebab pakaiannya masih tak berubah malah lebih teruk. Sebagai seorang Islam yang masih lagi sangat sensitif dengan benda-benda macam ni, aku tak tau nak cakap apa. Sesungguhnya selemah-lemah iman ialah menegur dalam hati dan itu saja yang mampu aku lakukan. Semuga tuhan membuka pintu hatinya dan suaminya serta keluarga mertuanya untuk berubah kearah menjadi muslim yang lebih baik. Tak tau nak cakap apa dah. sedih, sebab itu aku luahkan disini.

No comments: