Friday 18 June 2010

Niat

Kadang-kadang istilah rumah siap, pahat berbunyi tu benar dan benar belaka. Sejak dulu aku memang suka menjamu kawan-kawan makan. Tak kisah la untuk apa occasion atau saja-saja dengan niat ikhlas,saja nak ajak kawan makan bila aku nak masak. Mood ni kadang-kadang dia jadi rajin nak masak, nak bagi orang makan, kadang dia malas dan aku sangat prihatin kalau ada orang kata dia teringin nak makan sesuatu. Entah, memang aku macam tu. Ikhlas hanya tuhan yang tau.

Dulu masa aku duduk dekat dengan tempat kerja,setiap kali budak-budak pelatih datang, aku akan ajak mereka datang makan dirumah aku. Saja seronok nak jamu orang tanpa niat apa-apa. tapi ada juga orang kata aku ni nak tunjuk kata terer masak. Hanya aku, tuhan, malaikat dan keluarga aku saja yang tau aku terer masak ke tak? Aku ajak budak-budak tu makan bukan sebab nak tunjuk kata aku ni terer masak tapi aku kesian kat budak-budak tu sebab jauh dari rumah, latihan lama, teringin nak makan sesuatu tapi nak tunggu balik rumah, lambat nak cuti, jadi dengan sukarelanya aku ajak mereka datang makan kat rumah aku.


Kemudian aku juga suka ajak kawan-kawan datang makan kat rumah sebab sesekali aku seronok berkumpul ramai-ramai macam tu sementelahan lagi masa tu aku ada pembantu rumah yang rajin dan cekap memasak. Apa salahnya ajak kawan-kawan datang makan tanpa sebarang niat pun, cuma nak ajak makan saja. Lepas tu ada orang kata aku ajak sebab nak tunjuk pinggan mangkuk la pulak. Bila masa la aku nak tunjuk pinggan mangkuk pulak.Pinggan mangkuk aku tak ada pun yang cantik dan mahal. Pinggan mangkuk aku guna semua orang pun mampu guna.Aduh...

Kemudian semalam ada pula orang kata aku buat makan-makan sebab nak bangga diri, nak menunjuk-nunjuk sebab bila aku buat sesuatu mesti ada sebab, ada makna. Bila aku buat tak ada sebab tak ada makna mereka kata macam lain, bila aku buat dengan sebab kata aku nak menunjuk pula kata dapat itu dapat ini.Serba salah aku rasa. sekarang ni aku tak kisah, kata lah apa pun, hanya tuhan yang tau niat aku.

Aku tak pernah nak menunjuk kata aku terer masak sebab bukan semua pun aku masak menjadi dan bukan semua pun sedap dan ada yang aku order katering saja, aku tak ada niat nak menunjuk pinggan mangkuk aku sebab pinggan mangkuk aku semua orang mampu milik dan kadang-kadang aku guna pinggan mangkuk kertas saja bila tetamu lebih ramai dan aku buat bukan niat nak menunjuk aku dapat itu ini sebab orang lain ramai yang lebih hebat dari aku. Aku cuma nak berkongsi rezeki yang tuhan bagi dengan orang sekeliling aku.Itu saja.

3 comments:

Rozy said...

ish..ish..banyak songeh la plak depa ni... dah org ajak makan kat umah makan jalahh kann...

meh ajak rozy selalu.. hehehehhehe

Hayati said...

hehe jangan nanti kata apa-apa pulakl na...

Rozy said...

rozy nak kata gak...

kak yati wat kek sedappp..