Sunday 13 June 2010

Kerja orang tak berapa rajin



Malam tadi dah buat dah roti jala ni. Kononnya nak bagi abng ipar dan famili dia makan sebab depa nak singgah rumah hantar kek yang depa order tu.Tapi depa tak mau makan la pulak jadi aku bungkuskan bagi depa bawa balik. Pagi ni tanya anak-anak, depa nak lagi roti jala, jadi aku menjala la lagi sekali.

Tambah lagi buah durian untuk buat tambahan kuah dan jadi la sebagai sarapan untuk pagi ni pula. Aku masak main tuang-tuang saja, tak ada resepi spesifik.Sebagai bahan asas dalam roti jala, aku masukkan telur ,air dan garam. Untuk kuahnya pula sebab buah durian aku keluarkan keras kejung dari peti ais, aku letak dalam periuk, letak air dan tunggu durian tu lembut. Bila dah lembut, aku masukkan gula kabung(gula pasir la ni susah nak dapat, tuan kedai kedekut, bagi satu kg saja untuk sorang pelanggan, dia ingat aku heran. Aku guna gula kabong) Lepas dah cair gula tu, aku letak sedikit garam untuk menimbulkan rasa lemak kuah tu. Lepas tu aku letak sedikit santan(semalam punya tapi yang hari ni, aku tak letak santan)

Aku buat hampir penuh balang blender biasa tu sebab aku blend dulu tepung tu bagi halus, tak payah la nak tapis. Dulu aku tapis tapi dapat idea pemalas dan cepat, tak payah tapis dah, blend saja sampai hancur semuanya.Kemudian nak lagi cepat, aku guna botol pelastik yang dok letak kicap kat meja makan tu, masuk dalam dia bagi penuh, aku picit saja kat dalam kuali leper tak lekat tu. Roti jala tu tak la punya jala yang kecik tapi memang boleh sangat-sangat la untuk orang yang nak cepat(bukan malas tau). Nanti aku nak pi cari botol kicap yang besar sikit dan punya lubang kecik sikit sebab nak bagi roti jala aku cantik sikit.Berapa banyak sikit da...

Dapat banyak la juga sampai boleh lagi sedekah kat jiran. Nanti kalau Rozy dok dekat-dekat sini, malas aka tak rajin nak masak, kolin kolin me, mana tau ada breakfast yang banyak, kan Rozy? Boleh la skodeng.Kak yati tak kisah punya.

Sekejab lagi nak bertolak ke Klang, ikut babah. Dia dah start merungut dah tak nak balik sana sebab setiap minggu berulang, letih. Dah mula terasa sebab dah 2 bulan dah dok ulang alik. Kalau tak balik, katanya, semua orang dalam rumah tu balik la pulak. Sunyi. Sabar la, nanti 3 bulan forward borang transfer ya babah.

1 comment:

Rozy said...

wuish...siap offer breakfast tu...
rozy memang spesis malas..hehheheh
leh koling2 rr...

tu peberet rozy gak tu..roti jala ngan kuah durian... kalau kuah gulai kureng... ekceli apa2 yg melibatkan durian memang peberet lahhh..