Monday 24 May 2010

Kesian anak-anak mama

Kesian anak-anak.Disebabkan ibu mereka sebuk, kerja jauh sikit dari rumah, petang ni cuma sempat siapkan telur dadar dan goreng sedikit sayur untuk mereka. Harap anak-anak tak membezakan antara ibu mereka yang ini dengan ibu orang lain yang duduk rumah. Mama memang tak sempat nak masak elok-elok kecuali hari mama cuti. Maaf ya anak-anak. Makanlah apa yang ada. Mama tau anak-anak mama boleh makan apa saja yang mama masak tapi mama rasa bersalah sangat sebab masak lebih kurang saja. Nak buat macam mana, masa amat singkat untuk mama sebab bila balik, Aiman dan kakak dah sangat lapar kan? Mama janji, kalau cuti, mama akan masak apa yang anak-anak nak. OK?

Hari ni sampai rumah agak cepat sedikit dari biasa. Pukul 6 petang dah sampai. Selalunya kalau lambat, singgah ambik Aiman dulu tapi hari ni sebab awal sikit, aku balik rumah dulu. Dah beberapa hari ni tolak hari cuti, asyik beli makanan saja, hari ni aku cuba masak seringkas yang boleh, secepat yang boleh sebab Aiman selalunya pergi sekolah dan disekolah, tak makan.Balik rumah saja, terus lapar.

Sampai rumah, minta Aliah masak nasi, aku goreng telur dadar dan goreng sedikit sayur tambah udang kecik.Sekejab saja dah masak. 6.30 petang keluar ambik Aiman dan balik masih sempat solat Asar.Aku pula puasa hari ni tapi aku tak kisah sangat. Makan saja apa yang sempat. Air putih dengan kurma pun dah cukup. yang pentingnya anak-anak aku. Mesti nak bagi makan.Alhamdulillah, masak macam tu pun, Aiman makan bertambah. Kakak komplen yang Aiman makan banyak.

Aiman anak yang susah sikit dalam hal makan minum ni. Dia cuma akan makan luar dikedai yang dia suka dan kalau dia jumpa sesuatu yang dia tak senang dengan kedai tu, jangan harap ada kunjungan kali kedua.Dia juga pantang sungguh kalau sebut nak singgah kedai nasi kandar. Duduk di Penang tapi tak suka nasi kandar. Kalau kat kedai nasi kandar dia cuma akan makan nasi dengan ayam goreng.Kedai makan banyak kat sini tapi kebanyakan kedai dia dah pangkah, maksudnya dia tak nak makan atau beli sekalipun dari kedai tu. Aku memang susah hati dengan dia terutamanya tak lama lagi kita akan berpuasa. Aku pula sampai rumah lambat. Minta-minta tuhan mudahkanlah segalanya nanti. Kalau makanan pasar malam selain sate, hmmm, apa ya yang dia makan? Susah sungguh la budak ni...

Esok kami masih ada bengkel kat tempat kerja. tadi dah lepas satu sesi. Mengantuk. Tapi kalau aku tau sekejab, mesti aku cuba beliakkan mata juga. Esok tak tau pula macam mana. Harap esok akan tenang dan damai. hehehe...

2 comments:

Pnut said...

kak yati-saya pun kekadang rasa camtu bila sebok-sebok dgn kek, makan minum depa bibik tlg sediakan, sebolehnya saya akan sediakan juga, tapi cam akak, tabik juga tau.. sebok cemana pun air tangan ibu juga menyediakan untuk anak-anak...

Hayati said...

terharu akak la pnut. dah la blog nak tutup, nanti nak pi rumah sapa pulak. hari-hari dok menenggek rumah pnut tapi rumah pula kena tinggal, nak pi rumah sapa pulak menenggek hari-hari nanti.