Saturday 27 March 2010

Sabtu 27/3/2010

Hari ni rasa lega sangat sebab cuti. Setiap hari melalui kesesakan kat susur keluar ke Seberang Jaya melalui jambatan menyesakkan dada. Semalam janji dengan Aiman nak ambik dia dari sekolah. Aiman keluar pukul 6.40 petang. Pukul 6 lebih kami masih belum keluar dari jambatan, terlekat kat atas jambatan sebab jem sangat-sangat. Lepas tu Aliah pula called minta ambik dia kat IDI. Aku dah mula resah gelisah sebab selalunya setiap petang, Aliah yang ambik Aiman dari sekolah. Aiman pula tak tau yang kami terlekat kat jambatan. Kesian pula dok bayangkan masa dia keluar kelas, tercangak-cangak tengok motor kakak atau kereta kami yang memang tak ada pun kat situ.

Babah bawa kereta laju sikit lah sebab nak kejar masa. Pergi ambik Aliah dah dekat 6.15 petang dah. aliah pula kata tinggal dia sorang saja kat situ sebab orang lain semua dah balik. Aduh, ini lagi satu bala. Tempat tu dah la sunyi, tinggal dia sorang pula. Semua ni menambahkan sesak nafas aku memikirkannya. Called Ana minta tolong dia ambik Aiman sementara kami nak sampai sebab Aiman tak bawa kunci rumah atau pagar pun. Ana bagi jaminan la dia akan ambik. So lega satu cerita. Tinggal Aliah lagi ni. Takut aku lambat sampai sebab memang kat tempat latihan memandu tu sunyi betul kalau tak ada orang.

Tapi Alhamdulillah, tuhan mudahkan dan dalam jem tu pun kami boleh lepas dalam masa yang cepat juga. 6.15 pm dah sampai tempat Aliah. Ambik Aliah dan nak balik ikut Permatang Pauh, ingatkan cepat. Satu bala lagi, panjangnya jem kat sini. Mula la menyesal balik ikut situ. Memang tak akan sempat langsung ambik Aiman. Tak apa lah sebab Ana dah janji tadi walaupun dalam hati tu tak percaya juga yang ana tu nak ambik Aiman.

Akhirnya, lepas dari jem situ, babah terus memecut ikut highway dan sampai kat sekolah Aiman pukul 6.51petang. Tapi sekolah dia dah hampir kosong. Agaknya Aiman dah balik. Kami ikut saja belakang sekolah, mana tau jumpa dia atas motor ke. Wah, dari jauh dah nampak dia jalan balik rumah. Ambik dia kat situ, bawa pergi makan. Kesian, penat sangat anak mama.Atas kereta cakap nak makan chicken chop, sampai kat kedai makan, terus tukar jadi nasi goreng pattaya.

Lepas makan, terus balik. Elok-elok Maghrib saja kami selesai makan kat kedai tu.

Hari ni memang outing day. Selalunya setiap hari Sabtu, hari aku mengemas tapi hari ni babah keluar awal dengan Aiman pergi ambik darah untuk medical checkup, maka tinggal la aku dengan Aliah. Kami cadang nak keluar tapi malangnya sebab babah tak ada, aku pun tak ada mood nak kemas rumah. Cuma minta Aliah sapu sampah sikit kat depan dan aku kemas dapur sikit-sikit, keluar rumah pukul 10.30 pagi. Jumpa babah kat hospital dan pergi makan nasi kat carrefour. Sedap.

Ambik kereta aku kat hospital dan babah balik rumah dengan anak-anak. Aku terus ke rumah Seha nak minta kawan aku ukur untuk buat langsir kat rumah. Bila ada masa, dia akan datang nanti. (perlu ke aku tulis ni?)

Sampai rumah, plan nak ajak babah keluar lagi tapi dia dah tidur. Letih sebab ambik darah 5 ml tadi. Kelakar la babah ni, bukannya derma darah nak letih bagai. So, petang tadi habiskan masa dengan gunting pokok bonsai yang dah tak jadi bonsai tu. Daun berserabut dan ambik masa panjang nak trim. Tak habis dan esok pagi aku sambung. Kena bangun awal sikit sebab banyak masa nak kena ambik nanti untuk trim pokok tu. ada dua pasu. Satu pasu pun belum selesai dan satu dahan saja yang aku habiskan tadi.

Malam ni earth hour campaign. Kami ikut juga bergelap dari 8.30pm-9.30pm. k lah, sekurang-kurangnya sebagai satu sokongan untuk bumi kita yang semakin tak menentu ni.

No comments: