Sunday 21 March 2010

Kenduri dan ayah

Semalam kami menghadiri 3 kenduri. Satu di Permatang Pauh, Sungai Petani dan Alor Setar. Oleh sebab kami berada di Penaga, maka kami bertolak dulu ke tempat yang paling dekat hingga akhirnya ke Alor Setar dan terus balik kampung.




Sungai Petani tu mungkin kawasan perumahan baru sebab masa kami sampai tu sunyi sangat kawasannya, cuma ramai kat tempat kenduri tu saja.Tak boleh nak ambil gambar banyak-banyak sebab bateri kamera kong.
Baru saja aku cerita pasal ayah. Semalam kami balik terus ke rumah ayah. Ayah baru baik dari pening. Dengan bangganya dia bagitau sekarang dia sedang makan ubat cina untuk diabetisnya tu. Kata dia,ok dan dia rasa kuat sikit. Masa kami balik dia sedang dok bersih kawasan keliling rumah. Kami sembang kat luar saja. Pemandangannya cantik sebab kat tepi sawah padi yang luas macam padang bola tapi sebab kamera ku tak ada bateri...
Tadi petang anak saudara aku called bagitau ayah dah tak boleh bangun sebab pening teruk. Aku ingat nak minta dia bawa kehospital tapi takut pula lambat dapat rawatan maka kami bersetuju saja dia ke klinik swasta. Aku dah tak senang duduk sebab bila Bokhori kata tok ayah nampak teruk. Jadi keep on calling, calling, calling sampai dah dapat treatment dan balik rumah. Nak balik pun, hari dah petang dan hampir Maghrib. Plan nak balik lepas solat Maghrib tapi kesian pula kat babah yang nak drive sebab aku memang tak akan drive kalau ta kbetul-betul darurat. Lepas balik kampung dengan perjalanan 1 jam setengah, kemudian duduk rumah ayah sekejab, lepas tu nak drive balik semula ke Penang, entah pukul berapa baru nak sampai balik.
Aku called dulu tanya kakak ipar, adik dan Bokhori yang masih ada kat sana dan feedback mengatakan ayah dah ok. Jadi aku ambik keputusan tak balik la malam ni. Mungkin besok aku akan balik sendiri atau tengok la macam mana nanti.
InsyaAllah, ayah akan sihat dengan cepatnya sebab ayah orang yang kuat semangat. Susah sebenarnya nak bagitau dia minta pantang itu ini sebab dia lebih bijak dari kami semua dan memandangkan umurnya yang dah agak lanjut dan selama ni memang dia jarang mempunyai masalah kesihatan yang teruk, nak nasihat dia pun macam tak betul saja. Harap ayah dapat menjaga dirinya sendiri dan orang lain yang akan nasihatkan dia nanti.

No comments: