Friday 22 January 2010

Sepetang Jumaat..

Hari ni dah 22 january. Cepat sungguh masa berlalu. Anak-anak dah makin besar. Mak bapa pula asyik dok kejar dunia tak habis-habis..Hari ni hari terakhir bekerja untuk minggu ni. Ingat esok nak bangun lambat sikit. Lambat bagi aku tak tau la pukul berapa sebab hari biasa aku bangun pukul 5 pagi. Mungkin esok pukul 6 pagi kot. Aiman dah cakap, dia ada merentas desa pukul 7.30 pagi esok. Abang pun akan sampai pagi juga. Mana ada peluang nak bangun lambat ni.

Plan nak buat cream puff. Anak-anak suka. Abang kononnya tak nak aku masak apa-apa. Tapi sebagai mak, mana boleh tak masak bila anak balik sesekali. Esok juga ada dua jemputan kenduri kawen. Ajak abang ikut tapi tak nak katanya. ada plan lain la tu.

Malas nak guna kamera kebelakangan ni. Cerita saja apa yang ada. Budak-budak kat tempat kerja tu dah ok. Ekin pun dah normal dah, baru lah seronok kerja.

Oh ya, tadi masa lunch aku keluar pi makan nasi Padang dengan babah. Aku ambik gulai lemak perut, sikit tempe goreng dan babah ambik sekor ikan bakar sambal kelapa dan kerabu kacang kelisa, RM 13. mahal tak? Pada aku agak mahal la. Jalan memang jem gila dari HPP nak kesitu tapi terimakasih la babah bawa juga aku pi makan kat situ bila aku kata teringin nak makan nasi padang. Bila masa mama nak kurus ni kalau bila mama sebut nak makan saja, babah bawa mama pi? Balik sebelum 1.30 petang sebab babah nak pi solat Jumaat pula. Ok la, nasib baik sempat sebab jalan memang sesak teruk tadi.

Masa balik pun jambatan jem juga. jalan pelan-pelan dan rupanya 4 biji kereta sekali kemalangan kat hampir tengah jambatan. Yang harunya semua pelankan kereta nak tengok kemalangan. Itu yang jadi jem tu. Bila lepas saja jambatan,jalan clear sesangat. Cepat saja sampai seberang.

Ingatkan nak sampai rumah cepat, babah pula nak singgah jumpa kawan dia kat NBCT. kami ikut pula highway pantai tapi bila sampai jalan nak masuk NBCT pula, lori kontena pula jem kat situ. Singgah tepi jalan dan jumpa kawan dia kat situ dan bertolak nak balik kononnya tapi belum juga nak balik.

Oleh sebab esok cuti, jadi tak kisah lah balik lambat sikit. Singgah pula kat kedai tomyam kampung gajah. Babah ajak makan tapi aku masih kenyang dengan nasi padang tadi. Babah makan bihun goreng dan order kue teow untuk anak dareku, nasi goreng pattaya untuk sicomelku dan bihun kerabu untuk aku. Makan lagi? weh, bila nak kurus ni? Kalau setakat nak tanya saja, baik tak yah ya?

Balik rumah, seperti biasa jengah saja lorong rumah, ada la ahli mesyuarat lorong kat tepi jalan. Aku memang segan bila mereka berkumpul macam tu. Nasib baik tak yah turun kereta nak buka tutup pagar.Masuk terus dalam kawasan rumah dan terus tutup pagar. Bukan smbong tapi aku segan la bila mereka berkumpul ramai-ramai macam tu. Esok cerita lagi ya...

No comments: