Sunday 3 January 2010

Catatan Perjalanan 5 & 6

Keesokan harinya selepas sarapan, kami mula berkumpul dilobby hotel pukul 7.30 pagi untuk bertolak kebandar Cu Chi. Kami direncanakan akan melawat terowong Cu Chi, terowong dimana rakyat Vietnam bersembunyi semasa peperangan dengan Amerika dulu.Perjalanan dari HCM city mengambil masa 1 jam untuk sampai ke situ.

Terlebih dahulu kami disambut dengan kedai cenderahati.

Kami sedang menunggu untuk masuk ke bahagian dalam hutan yang terletak terowong tersebut.
Ini ialah tempat dimana kami dikehendaki membeli tiket untuk masuk kedalamnya.

Kami terpaksa melalui terowong ini dahulu sebelum sampai kepondok briefing.

Ini ialah plan bagaimana puak Vietcong membina terowong bawah tanah semasa peperangan dahulu.

Dipondok inilah kami diberi briefing berkenaan terowong dan bagaimana semangat orang-orang Vietcong membina terowong tersebut.

Kemudian kami dibawa kedestinasi pertama perangkap yang dibina oleh orang-orang Vietcong kepada askar-askar Amerika.

Cara mereka membuat kulit popia.

Lesung dan antan mereka.
Ini ialah slipar yang mereka buat daripada getah tayar kereta atau lori yang mereka rampas dari askar Amerika.

Lubang kecik tempat orang-orang Vietcong bersembunyi dari musuh. Mereka berjalan secara merangkak.
Punggung siapakah ini? Ini sebenarnya punggung orang depan babah. Dalam lubang ni gelap sangat. Gambar ini diambil dengan menggunakan lampu kamera.
Ini tempat meeting mereka.

Kami dijamu ubikayu rebus cecah kacang tanah panggang + gula dan teh hijau. Kata mereka, makanan ini yang mereka makan setiap hari semasa perang dahulu. Macam kita juga.
Setiap pelawat yang nak masuk ke dalam kawasan terowong tersebut akan dilekatkan badge macam ni kat baju.

Selepas habis lawatan kat terowong tu,kami dibawa lunch di kedai Samsudin lagi. Menunya seperti diatas. Yang last tu adalah bengkang ubi. Kat Malaysia, aku jarang sangat makan bengkang ubi,tapi kat sana aku makan, macam sedap la pula. So bila balik sini,aku cuba cari bengkang ubi. Masih belum jumpa lagi untuk mengisi tekakku ini. ha ha ha..
Ini ialah salah sebuah masjid di HCM city.
Selepas tu kami dibawa pula ke pusat craft mereka. Tengok jalan mereka, tanpa line putih. sesuka hati mereka bawa motor atau kereta tapi semuanya seakan-akan faham arah mana mereka nak ikut. Di sinilah aku saksikan bagaimana U Turn dilakukan dimana saja mereka suka.

Masa ni dah letih sangat dah sebab berjalan banyak. Tapi masih bersemangat lagi.

Makan malam kami sebelum balik berehat dihotel di kedai alibaba. lauk yang serupa.Tapi aku suka roti nan dia. Lembut dan sesuai dengan selera aku.Kemudian balik hotel,berehat. Kami solat jamak dimana masjid yang kami jumpa. Aku tak kisah sangat sebab aku cuti masa tu.
Esoknya seperti biasa kami dikehendaki menunggu dilobi pada pukul 7.30 pagi. Kami bertolak pula ke delta Mekong. Perjalanan mengambil masa 3 jam. Ini ialah restoran R&R yang kami berhenti tapi kami tak makan disini, cuma rehat saja. Mengikut tourist guide kami tu, ada juga rombongan orang Islam yang makan kat sini. Tapi tak tau lah taraf kehalalannya. Kami pergi dengan company tour orang islam,so perkara ini amat dijaga.

Dah sampai di sungai Mekong.

Kami menaiki bot untuk ke pulau Thoi Son.

Semasa kami dipulau ni, kami melihat bagaimana mereka memproses coconut candy secara tradisional dan kami juga membeli sabun yang dibuat dari santan kelapa.
Ini ialah kawasan dusun buah-buahan mereka yang ditanam dengan cantik sekali. Mereka membina saluran air atau parit disekeliling kawasan dusun tersebut.
Kami beratur untuk menaiki sampan disungai sempit ini.

Tengoklah bagaimana keadaan sungainya yang dijadikan sebahagian dari tarikan pelancung. Banyak sungguh sampan yang digunakan. aku sebenarnya takut, takut terbalik tapi sipengayuh sampan tu relax saja walaupun sampan terhoyong hayang kekiri dan kanan.

Malam pula, kami dibawa ke kedai yang menjual sampan. Kalau sesiapa yang minat dengan hiasan kapal ini, memang bagus. Murah sungguh. Satu kapal layar kecik yang pada aku, rumit juga nak membuatnya, nilainya cuma 1 dolar. Yang besar sekali tak sampai pun RM100 duit kita.Apa lagi, mengangkut sakanlah masing-masing. Kami tak beli sebab tak ada tempat nak simpan. Nanti jadi tempat kumpul habuk pula.
Pemandangan ni tak ada ditempat kita. Wayar berselirat disemua tempat. Kalau putus satu wayar, tak tau lah mana nak cari puncanya.
p/s- Sebenarnya banyak gambar yang aku upload, tapi banyak yang terdelete. So, aku dah tak larat nak upload lagi sebab pc aku ni mengong.