Sunday 3 January 2010

Catatan Perjalanan 4



Setelah habis lawatan kemuzium perang tersebut ( hari sabtu muzium dibuka separuh hari.)yang syoknya tanpa amaran atau apa-apa perkataan lampu ditutup terus. Agaknya mereka memang bersikap macam tu sebab negara mereka sebelumnya adalah negara komunis, maka mereka bersikap kasar.
Kami terus pergi ambik lunch disatu kedai melayu Champa. Kedai Shamsudin. Kedai tu tersorok ke dalam dan tak nampak dari tepi jalan. Ada signboard saja.Makanan diatas antara yang dihidangkan. Nampak macam masakan kita tapi tak sama rasa. Aku sebenarnya dari awal-awal memang tak boleh nak terima tambahan lagi dengan sakit perut yang belum hilang.

Kemudian kami check in kat hotel Lan Lan 2, salah satu hotel yang bertaraf 3 bintang kat Vietnam ni.




Lepas saja check in hotel, maka acara beli belah pun bermula. Kami ke pasar Bhan Than, dekat saja dengan hotel kami dengan berjalan kaki. Pasar dia macam bazar penang atau pun pasar Siti Khadijah KB. Sama saja. Tu kami beli kain kat kedai Amoi tu. Dapatlah kain cotton sepasang 4 meter, 7 USD. Sutera Vietnam 12 USD. Boleh lah...Kami pun tak beli banyak sebab masih ada banyak hari lagi kat sini. Cuma yang aku tau kain cotton dia memang murah betul sebab sebelum keVietnam aku ada beli kain cotton yang berharga RM16.80 semeter. So, aku angkut dulu 5 pasang.

Selepas tengok sana tengok sini, kami makan dinner pula kat kedai India Muslim kat tengah-tengah bandar HCM. Kedai Ali Baba. Vietnam memang happening time ni dengan lampu bergemerlapan sebab nak sambut tahun baru.

Ni kedai alibaba. Kami sedang menuju kesana. Untuk pengetahuan, kami gunakan perkhidmatan bas yang sama kemana-mana selama kami berada disana.

Satu benda lagi kami diberitahu bahawa kediaman atau kedai-kedai di Vietnam sempit dan kecik sebab orang-orangnya semua kecik-kecik. Tengoklah kedai makan AliBaba ni. Sempit sangat. Cuma diletak dua deret meja untuk 4 kerusi. Kemudian kami dibawa belayar diatas feri dipelabuhan mereka. Dalam kawasan yang sama tapi kami masih naik bas.

Ini adalah laluan yang kami kena jalan selepas turun dari bas.

Tu nama tempat dia.



Sebenarnya yang berpakaian seperti kelasi kapal itu adalah pelayan dalam feri tersebut. Babah sedang jadi model nak naik tangga feri tersebut.




Syarat wajib nak naik feri ni adalah kami terpaksa order makanan tapi toke tour tu cuma minta air nyor saja untuk kami sebab mana kami berani makan makanan atas feri tersebut.Diragui kehalalannya.
Bulan diVietnam adakah sama dengan bulan Malaysia?Ha ha ha...



Disepanjang perjalanan dengan feri tersebut.

Pemandangan orang berjualan dengan pengandar adalah perkara biasa di sini. Ramai peniaga-peniaga seperti ini ditepi jalan khususnya pada waktu pagi. Malam pun masih ramai yang berjual dan ramai juga yang membeli. Kebanyakannya adalah peniaga makanan.

No comments: