Saturday 9 January 2010

Blog Sampah

Hari tu aku ada terbaca surat kabar yang merujuk kepada blog-blog yang bersepah ni sebagai blog sampah. Pada aku mungkin sampah pada orang lain tapi bukan sampah kepada penulis blog tu sendiri. Sekurang-kurangnya ia mengingatkan kita kepada apa yang dah berlaku pada hari-hari tertentu. Rasanya tak ada istilah blog sampah pada aku hatta kalaupun menulis macam-macam benda tak senonoh pun. Mana tahu, satu hari Allah ubahkan hati kita dan kita dapat menilai balik apa yang telah kita lakukan pada hari sebelumnya. InsyaAllah.

Pagi tadi pergi hantar barang-barang abang kat hostel dia. Sebagaimana biasa, selepas letak barang dia, sembang sikit, terus bertolak balik. Itu saja. Yang pastinya, singgah makan. Makan situ, makan sini tapi yang frustnya kat R&R Tapah tadi, ketupat atau lemang dah habis. Yang ada cuma rendang tok. Aku cari lemang. Waaa.... lemang tak ada tapi tak apa, esok nak balik kampung nak singgah kat Tikam Batu. Kat situ ada jual lemang. Esok kita makan lemang.

Bila aku baca balik apa yang aku tulis ni(kesan dari blog sampah), kadang-kadang aku rasa kelakar. Macam karangan budak sekolah rendah pun ada, macam serius sangat pun ada. Nak juga aku tulis sedap-sedap macam orang lain tapi bila baca tak sedap juga. Macam mana ya. BM aku dapat A juga tapi bila aku baca orang lain punya, jauh berganda-ganda sedap dari bahasa aku. Tak apa, boleh tulis lagi kan? Lama-lama nanti sedaplah ayat dia kan?.

Hari ni pi ambik cermin mata aku. Cermin mata yang lama hari tu patah dua sebab babah pi duduk atas dia. Nasib baik patah, dapat la aku yang baru. Selagi tak patah, selagi tu la aku kena pakai cermin mata yang selalu longgar tu. Setiap hari nak kena kunci dengan playa. Walaupun aku ni kerja dan ada gaji tapi bila melibatkan belanja yang banyak, aku tak boleh buat keputusan sendiri. Kalau 100 dua boleh lah tapi kalau dengan lebih dari tu, kena la tanya boss dulu. Kalau dia kata tak boleh, tak boleh la aku. Terkulat-kulat la tengok walaupun benda tu aku nak sangat. Nanti dia kata aku ketegark. Tak baik degil kat suami kan? Aku ni nak jadi isteri yang baik. Kena la ikut cakap dia walaupun kalau aku tak ikut pun dia tak berapa nak marah(bukan tak marah langsung) tapi demi keharmonian rumah tangga maka aku zip la mulut.Tak leh cakap apa-apa kalau sekali cakap dia kata, jangan. Tapi dicelah-celah diam aku tu, sesekali bolehla cucuk jarum. Jangan selalu. Lama-lama tercucuk juga.

OK, sekian cerita hari ni. Ni mata dok gatai la pulak. Kena apa tak tau.

2 comments:

soulha said...

ermmm..sedapnya lemang..sue nie klu sampai first sekali nk makan benda2 pulut jer dulu..hehehe..mengidam kempunan yang belum kesampaian..rupanya ada kt tikam batu yer..ssh gk nk cari lemang klu bkn musim raya.oppp,baru teringat kt layar yooi sblm simpang 3 tu ada.

pepun semoga cepat sembuh yer..

Hayati said...

Kat Tikam batu tu ada setiap hari tau, su. Kadang-kadang rendang pun ada.