Sunday 8 November 2009

Sukarnya menjadi seorang ibu yang baik

Tak tau apa yang nak dikatakan. Sedih, kecewa, terharu atau apa perasaan aku. Mempunyai anak remaja cukup mencabar didalam dunia yang mencabar seperti sekarang.

Sedih apabila macam-macam tuduhan untuk seorang ibu yang dengan penuh kasih sayang menjaga anaknya, mempertahankan anaknya dari unsur-unsur kurang baik, memberi sepenuh perhatian tetapi disalah ertikan. Anaknya nak kebebasan. Kebebasan apa lagi yang diperlukan? Biarlah aku bukan seorang ibu yang baik untuk anakku asalkan aku menunaikan tanggungjawab dan amanah yang Allah berikan untuk setiap ibu. Selagi anak dibawah tanggungjawabnya, selagi itu dia mesti menjaga. Ya tuhanku, restuilah perjalanan kehidupan keluarga kami. Sesungguhnya aku sayangkan keluargaku dan anak-anakku. Tunjukkanlah jalan yang benar untuk kami. Berilah aku kekuatan dan ketabahan untuk mengharungi ujianmu ini ya Allah.

Tadi aku balik kampung. Hantar kad perubatan ayah. Harap semuanya lancar esok. Kelakar betul sorang kurang pendengaran, sorang lagi kurang pemahaman. Macam manalah aku pula bila tua nanti?

No comments: