Tuesday 16 September 2008

Ramadan ke 13

Pagi-pagi, bangun siapkan akanan untuk sahur. Kejutkan adik dalam pukul 4.45pagi, makan ramai-ramai. Best juga sebab beramai. Lepas makan, tunggu subuh untuk solat dan pukul 7.30 pagi adik dah gerak balik sebab ada hal. Aku tak tau asna tak mau balik sebab tunggu gift dari aku. Alahai asna, mana lah mama tau asna nak gift.

Petang, masak untuk semua sebab malam ni aku masuk kerja pukul 7 malam, lepas wong. Ok lah, bawa nasi dan aku bawa daging masak pesamah yang wangi sangat tu. Lepas minum, aku solat maghrib dulu dan makan nasi. lepas tu teruskan kerja macam biasa. Ok lah juga malam ni

Ramadan ke14
Sahur aku cuma minum sebab aku tak bawa makanan untuk sahur. Nak balik rumah pun jauh. Harap sepanjang hari akan ok.

Alhamdulillah, ramadan 14 berlalu dengan ok. Tak ingat dan malas pula nak ingat masak apa hari tu. Babah hantar baju kat abang sebab dia dah balik hari sabtu malam.

Ramadan ke 15
Seperti biasa kerja tak banyak kalau hari Isnin. Idrus bawa Ikmal pergi jumpa doktor selepas terkena sawan. Buat blood test dan refer klinik Pakar. 9/10 nanti. Aku ambik result darah tu sebab takut hilang. Lupa pula ak bawa pi kedoktor. Bila aku tanya, depa kata dr.syahir kerja malam pula tapi nothing much abnormal result tu. Sikit-sikit saja.

Balik kerja agak kelamkabut sebab nak kena siang ikan 2 kg. Aiman nak makan pulut srimuka lagi. Frust betul, pulut dia termasin pula sedangkan kepala dah ok, cantik. Kesian aiman.

Ramadan ke16
Agaknya hari ni semua orang tertunggu peralihan kerajaan tapi ....Ya Allah ya tuhanku, amankanlah tanah airku ini,jauhkan dari golongan yag hanya mementingkan diri sendiri demi kuasa dan kepentingan peribadi. Selamatkanlah negara kami ya Allah.. Kesian aku dengan Pak Lah walaupun kepimpinannya adalah yang terlemah tapi demi perpaduan, kembalilah melayu semua bersatu. Jangan menang sorak negara tergadai.

Balik petang, relax sikit sebab hari ni masak simple. Ayam goreng dengan kentang, cendawan dengan udang, sambal udang dan jeruk ikan. Dah lama tak buat jeruk ikan. Allahyarhamah emak selalu buat ni semasa sahur sebab rasa masam-masam manis dia.

Lepas makan, terus masuk bilik. Solat maghrib dan malam ni solat Isyak awal sikit sebab 2 malam berturut aku solat Isyak waktu pagi. Mengantuk dan letih sangat sampaikan pukul 8.30 malam lagi dah tidur. Esok cuti nuzul Quran tapi aku kerja. 9pagi-2 petang.

No comments: