Friday 25 July 2008

Dah sebulan lebih tak menulis. Macam-macam benda berlaku dan yang berbekas sangat bila adi k asna kena rotan dengan cikgu dia. Menangis-nangis mak dia called bagi tau adik asna kena rotan sampai menangis teresak-esak. Hari tu kena cubit mulut sampai tak boleh makan. Cikgu pun nak ajar tengok-tengok la sikit. Budak tu baru 5 tahun dan bukannya datang dari golongan cerdik pandai. Lagi pun asna kecik sangat. Kalau orang kata 3 tahun pun orang percaya.

Kanak-kanak ni datang dari macam-macam latar belakang. Ada yang cepat belajar, ada yang lambat. Aiman dulu, tahun 3 baru boleh mengenal huruf tapi aku punya prinsip, tak akan paksa sebab aku dah cuba paksa dan aku tengok dia makin teruk. Jadi aku biar saja dia belajar sendiri. akhirnya ditahun 5 sekarang, dia dah cekap membaca dan englishnya pun bagus jika dibandingkan dengan dulu, dibawah kelas pemulihan.

Mak asna pergi jumpa cikgu dan tanya kenapa pukul asna sampai macam tu. Bukan asna saj, semua kawan-kawan asna yang lambat membaca, semuanya kena pukul. Bila nak kesekolah pagi-pagi, semuanya menangis tak nak pergi sedangkan parents tak tau punca. Paksa juga anak ke sekolah. Sekarang cikgu tu dah ditukarkan. baru lah budak-budak tu semua seronok ke sekolah.

Aku pun masih belum sihat sepenuhnya. Tak ambil pun antibiotik. Harap antibodi sendiri, begini lah. Lambat sangat nak sembuh walaupun cuma selsema ringan. Malam tadi kerja malam, sebok yang amat. Lagi lah teruk. Dengan sakit gigi, sakit kepala.

No comments: